Minder evenementen, wel meer evenementen-cateraars, rara hoe kan dat? De coronajaren 2020 en 2021 kunnen de boeken in als ‘saai’, met weinig tot geen festivals en entertainment buitenshuis. En toch waagden meer ondernemers de stap naar de evenementencatering, bijvoorbeeld met een foodtruck, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. “Dit is mijn droom.”
Er stonden in het tweede kwartaal van dit jaar 16.438 ondernemers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, met als hoofdactiviteit evenementencatering. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. In dezelfde periode in 2016 waren het er nog ruim 8500.
Bijna verdubbeld in vijf jaar
Tussen 2020 en 2021 kwamen er netto zo’n 1300 event-cateraars bij.

En zelfs in 2020 en 2021 begonnen ondernemers aan een avontuur met een foodtruck. Theo van den Dungen bijvoorbeeld, een Brabantse vijftiger met een grote glimlach.
Vijf, zes dagen per week vol
Begin 2020, vlak voor corona, begon hij met Satheo. Wat zou je daar nou kunnen bestellen? “Alle gekheid op een stokje!”, zegt hij in gesprek met RTL Z. “Vlees, kan ook vis zijn, maar tegenwoordig ook vega. Dat is tegenwoordig ook popi.”
De zaken gaan best goed, met Satheo. “Ik zit vrij vol met kleine dingen. Ik ben nog niet verwend met grote festivals en veel verdienen. Als ik een kleine omzet kan maken van een paar honderd euro per dag, dan is het eigenlijk ook al goed. Dus ik heb bedrijfsfeestje, zomerborrels, campings, bouwvakkersfeestjes. Ik heb van alles en zit vijf, zes dagen in de week vol.”

47 smaken
Ook ondernemer Rudo Slappendel startte afgelopen jaar een foodtruck. Hij heeft een marketing- en evenementenbureau, maar volgende maand ook ‘Tante Suikerspin’. “We verkopen 100 procent suikerspinnen. Met 47 verschillende smaken en iets meer dan 20 kleuren.”
Slappendel en zijn bedrijf hadden een goed jaar achter de rug, dus hij vond het eind 2020 tijd om te investeren. “Maar uiteindelijk hadden we wel minder haast om ‘m gereed te maken.” Want het festivalseizoen is toch een beetje in het water gevallen.
Maar een foodtruck starten is een kwestie van ‘gewoon beginnen’, volgens Van den Dungen. En stug doorgaan, ook als er tegenslagen zijn. Zoals een wereldwijde pandemie.
Timing
Tuurlijk, als kersverse foodtruckondernemer heeft hij zich heus weleens achter zijn oren gekrabd met de vraag: is dit het juiste moment? “Maar als je eenmaal de start hebt gemaakt, kun je niet meer afremmen. Ik heb het afgelopen jaar gebruikt als een soort stage. Dingen uittesten en proberen”, zegt hij.
En ondertussen werkte hij ook voor de GGD, als gastheer op vaccinatielocaties en op de teststraten. Maar sinds een week of twee is hij fulltime aan de slag met zijn foodtruck, een omgebouwde ME-bus waar het tralieglas nog in zit. Met zichtbaar plezier: “ik word er echt helemaal vrolijk van!”
Slappendel heeft de mazzel dat zijn bedrijf niet volledig afhankelijk is van evenementencatering. “Maar ik heb wel de ambitie dat er over een paar jaar vijf van die wagens rijden. En dat iedereen die aan suikerspinnen denkt ook aan Tante Suikerspin denkt. Dat het echt op zichzelf kan staan. Daarvoor richten we ons niet alleen op events en festivals, maar ook op de zakelijke markt. Bedrijfsopeningen en dat soort dingen.”
Toch hopen beide ondernemers dat er binnenkort weer volop gefestivald kan worden. Van den Dungen: “dit moet nu niet meer veel langer gaan duren.”
Bron: RTL Nieuws